Tuesday 10 September 2013

Nu starter vi!


  • Hvad?
Jeg skal i praktik i Nordens Hus. Der skal jeg arbejde med kommunikation i forbindelse med efterårets arrangementer og projekter i Nordens Hus og være en del af den almindelige hverdag. Derudover har jeg tænkt mig at opleve mest mulig af Færøerne, og se om ikke jeg kan finde spændende mennesker og ting at fortælle jer om.


  • Hvor?

Det hele foregår på Færøerne, med udgangspunkt i Thorshavn. Præcis hvor i Thorshavn vides ikke, da jeg endnu ikke har fundet et sted at bo. Derudover har jeg tænkt mig at se så meget af Færøerne som man kan nå på tre måneder.


  • Hvornår?

Afrejsen er fastlagt til 21. september med færgen fra Hirtshals. Jeg skal hjem til Aalborg omkring tre måneder senere.


  • Hvorfor?

Praktikperioden er en del af min uddannelse, jeg læser CCG på Aalborg Universitet. Uddannelsen er basalt set en international kommunikationsuddannelse på kandidatniveau, og praktikken er lagt på næstsidste semester. Jeg har valgt at tage til Færøerne, fordi jeg i forvejen har boet i Norge, Danmark og Finland og snakker både norsk, dansk og svensk.*
Den viden jeg har om nordiske sprog og kultur er noget jeg genre vil bruge i mit arbejdsliv. Desuden synes jeg at kulturel og videnskabelig formidling er det mest spændende, man kan bruge sin kommunikationsuddannelse på.


  • Hvordan?

Jeg fandt praktikpladsen ved at spørge. De sagde heldigvis ja. Det skete på under en måneds tid, og heldigvis er det ret nemt at komme til Færøerne. Der er ikke  noget bøvl med visaer eller indrejsetilladelser, så jeg bestilte en færgebillet og lånte en røvfuld guidebøger og færøske film på biblioteket.

Rent  økonomisk baserer jeg mig på slutlån**, et transportabelt studiejob som kundesupporter hos et netfirma, og vistnok nogle ekstratjanser for Nordens hus og som skribent. Man må meget gerne kontakte mig hvis man har en artikel, der skal skrive, noget, der skal læses korrektur på, eller ting, der skal oversættes.


*Finsk er værre. Sidst jeg prøvede, fortalte min kollega mig at meningen var fuldt forståelig, men at jeg lød lidt som en retarderet femårig...

**Fordi jeg kom til at bruge min SU på at læse filosofi.

No comments:

Post a Comment